sob.. wrz. 18th, 2021
Dieta po porodzie

Dieta w pierwszych tygodniach po porodzie
Długo trzeba czekać na pojawienie się cudu życia, aż 9 miesięcy. Oczekując na poród chodzisz po domu z radosnym i tajemniczym wyrazem twarzy. Jesteś zamyślona, jak to to będzie, a Twój ukochany sprawca tego podarunku jaki nosisz dla świata w brzuchu biega po sklepach w poszukiwaniu wszystkiego co zaspokoi Twój wysublimowany w tym czasie apetyt. Truskawki i słone przekąski, smażone ryby z bitą śmietaną, to chyba najbardziej nietypowe zachcianki kobiet w tym czasie, ale owszem mogą się zdarzyć. W końcu, przychodzi ten moment, dziecko pojawia się na świecie, a wszystkie te kulinarne fanaberie odchodzą w niepamięć. Czyżby?
Zostajesz sama w domu z dzieckiem, mąż w pracy, zdjęcie szkraba na facebooku – jest, łóżeczko – jest, zapas pieluch – jest, zestaw kosmetyków do pielęgnacji skóry niemowlęcia – jest. Co jednak robisz nie tak? Dlaczego dziecko płacze, a na policzkach pojawiły się czerwone plamy i biała wysypka. To alergia.
Po urodzenia dziecka, musisz poznać jedną bardzo ważną zasadę. Kiedy karmisz piersią, nie możesz jeść wszystkiego tak jak w czasie ciąży, kiedy Twój organizm przekształcał wszystkie składniki na proste substancje, które dawały energię Twojemu dziecku do wzrostu i budowy całego ciała.
Co możesz zatem zjeść w tym czasie? Czy to zaszkodzi dziecku? Czy będzie kolka? Co może jeść karmiąca matka?
Pierwszy tydzień jest bardzo trudny zarówno dla dziecka, jak i dla matki. Oboje dostosowujecie się i przyzwyczajacie się do siebie.
Aby ten okres był jak najłatwiejszy i abyś miała wystarczającą ilość mleka, konieczne jest prawidłowe odżywianie.
Pierwszą zasadą bezpiecznego odżywiania w tym okresie jest przestrzeganie reżimu picia. Jeżeli karmisz piersią musisz wypijać dziennie około 3 litrów wody! Zapewni to laktację w ilości odpowiedniej do wykarmienia Twojego dziecka.
W pierwszym miesiącu życia dziecka musisz naprawdę uważać na to co jesz, wszystko co zjadasz wpływa na skład Twojego mleka, a jelita dziecka są w tym czasie bardzo delikatne i dopiero zaczynają pracować. Organizm dziecka poprzez mleko matki poznaje nowe substancje. Prawie wszystko, co zjadłaś później otrzymuje maluch wraz z Twoim mlekiem. W jaki sposób zatem nie zaszkodzić swojemu dziecku?
Sekret jest bardzo prosty, im prostsze danie i im mniej składników, tym lepiej. Jakość też jest tutaj ważna. Zaś, dzienne zapotrzebowanie kaloryczne wzrasta do 2800-3200 kcal w tym czasie.
Najlepiej będzie, jeśli będziesz jadła częściej, ale za to w mniejszych porcjach. Pamiętaj, też aby 30-40 minut przed karmieniem wypić kubek czegoś ciepłego w celu zwiększenia laktacji.
Dozwolone potrawy w czasie karmienia piersią
W czasie karmienia piersią możesz jeść takie produkty jak mięso, jednakże z zastrzeżeniem odmian o niskiej zawartości tłuszczu. Możesz jeść wołowinę, jagnięcinę, królika, kurczaka bez skóry lub indyka. Główną metodą gotowania mięsa powinno być jego gotowanie, pieczenie i duszenie na parze. Odradza się smażyć mięso, czy używać dużej ilości tłuszcze zwierzęcego. Ta metoda jest najbardziej niebezpieczna dla Twojego zdrowia w tym czasie.
Dozwolone są zboża, takie jak kasza gryczana, ryż, proso, owies, jęczmień. W postaci płatków zbożowych i przystawek. Chleb i inne wypieki można spożywać z umiarem. Najlepiej jeśli będziesz w tym czasie spożywać tylko ciemny lub wieloziarnisty chleb, z otrębami. Unikaj wypieków, w których używa się sody i innych ulepszaczy.
Z warzyw, możesz w tym czasie przyrządzać potrawy z ziemniaków, cukinii, marchwi, cebuli (z umiarem) lub dyni. Zalecane metody gotowania: gotowanie w wodzie, gotowanie na parze, duszenie, pieczenie.
Owoce: zielone i żółte jabłka w małych ilościach, gruszki, banany.
Z ziół są dozwolone, a nawet zalecane: koper i pietruszka, ponieważ pomagają w zapobieganiu kolce.
Fermentowane produkty mleczne : kefir niskotłuszczowy, biały jogurt niskotłuszczowy, twarożek.
W tym czasie powinnaś ograniczyć spożycie jajek: 1-2 jajka tygodniowo, gotowane lub przyrządzone z minimalną ilością tłuszczu – sadzone lub jajecznica.
Ryba raz w tygodniu, tylko gotowana, pieczona lub gotowana na parze. Najlepsze : dorsz, sandacz lub okoń.
Słodycze: naturalna marmolada, dżemy z małą zawartością cukry, najlepiej domowej roboty.
Jeśli masz ochotę na zjedzenie sera, lepiej żeby był to ser niskotłuszczowy, koniecznie bez pleśni i przypraw.
Jak widzisz dieta w tym okresie czasu jest bardzo rozbudowana, ale warto poświęcić na dogłębne przestudiowanie tych wszystkich zasad. Dzięki temu Twoje dziecko w pierwszych miesiącach swojego życia otrzyma mleko w pełni dostosowane do jego potrzeb i nie będzie musiało walczyć od samego początku z niepotrzebnymi schorzeniami i alergiami wywoływanymi przez niewłaściwe składniki znajdujące się w Twoim mleku. Stosując tą dietę również i ty zyskujesz. Zbilansowana dieta to dobre samopoczucie, mniej nie przespanych nocy oraz spokój o zdrowie własnego dziecka.
Najważniejsze to też nie słuchać babć, które mogą zmuszać Cię do niesprawdzonych tradycyjnych diet, w których królowało picie w czasie laktacji naturalnego krowiego mleka i jedzenie zsiadłego mleka w ogromnych ilościach. Podążając za ich przykładem, skazujesz się na nie przespane noce, walcząc z kolką jelitową Twojego maluszka. Co więcej, taka dieta może prowadzić do rozwoju niedoboru laktazy u dziecka.
Ważne: lekarze zalecają prowadzenie dziennika i zapisywania co jadłaś danego dnia. Jeśli wypróbujesz nowy produkt i coś pójdzie nie tak, dziecko zacznie płakać lub pojawi się wysypka to ta metoda pozwoli Ci w szybki sposób zidentyfikować na co Twoje dziecko jest uczulone.
Niedozwolone produkty żywnościowego w trakcie laktacji
Generalnie są typy produktów, których nie zaleca się jeść w trakcie laktacji ze względu na wysokie ryzyko pojawienia się kolki jelitowej i alergii.
To co jest oczywiste w czasie ciąży musisz wziąć sobie również głęboko do serca w trakcie karmienia piersią. Oczywiście chodzi o używki takie jak alkohol i papierosy. Alkohol ma bardzo negatywny wpływ na rozwój mózgu, układu nerwowego i może zaburzać funkcjonowanie wątroby i nerek u dziecka. Dym papierosowy szkodzi Twojemu dziecku podwójnie, poprzez Twoje mleko, do którego dostają się substancje smoliste, a także dziecko w takich warunkach staje się biernym palaczem, nie rośnie i ma problemy z oddychaniem. To tyle jeżeli chodzi o używki, jeżeli starasz się o dziecko, a masz problem z nadużywaniem tych produktów, pomyśl co jest ważniejsze – Twoje uzależnienie czy szczęście rodzinne.
Jeśli już karmisz swoje dziecko i nie masz problemów z używkami to teraz możemy przejść do listy produktów żywnościowych, które są zabronione do spożywania w trakcie laktacji. A więc lista pokarmów, których lepiej nie jeść w pierwszym miesiącu życia dziecka to:
1. Cytrusy. Wszystkie cytrusy są uważane za owoce silnie alergizujące.
2. Tłuste ryby i owoce morza. Również określane są jako alergeny.
3. Czekolada i orzechy to także alergeny.
4. Warzywa takie jak: kapusta, seler powodują zwiększone tworzenie się gazów w wyniku ciężkiej kolki u dziecka.
5. Czerwone warzywa i owoce – pomidory, czerwona papryka, wiśnie, granaty – prowadzą do alergii.
6. Jagody i orzechy są alergenami.
7. Zboża: groszek, soczewica, fasola powodują kolkę.
8. Czosnek, cebula, rzodkiewka, ostre przyprawy zmieniają smak mleka, dziecko może przez to odmówić przyjmowania Twojego mleka.
9. Pozostałe używki: kawa, napoje energetyzujące zawierające kofeinę przenikają do mleka i mogą powodować długotrwałe podniecenie dziecka. Maluch może dużo płakać, nie spać, może nawet występować podniecenie motoryczne. Kofeina powoduje wzrost ciśnienia krwi i tętna – w efekcie dziecko staje się jeszcze bardziej niespokojne.
10. Produkty konserwowe, konserwy mięsne, wędliny, wędliny, w których składzie znajdują się różne konserwanty, barwniki, regulatory z oznaczeniem “E”. Ogólny negatywny wpływ na organizm.
Wskazówka: Jeśli chcesz zjeść wędlinę lub kiełbasę, możesz zastąpić ją kawałkiem mięsa pieczonym w piekarniku. Ten sposób jedzenia mięsa jest smaczniejszy i zdrowszy.
Młode matki powinny uważać na swoją dietę, wszystko, co jadłaś wraz z mlekiem trafia do Twojego dziecka. Przestrzegając tych zaleceń, łatwiej poradzisz sobie z trudnym okresem pierwszych miesięcy życia Twojego dziecka, ominą Cię też stresy i nie przespane noce z powodu kolki u Twojego maluszka. Zapewnij mu wszystkie niezbędne witaminy i minerały oraz opiekę lekarską, a z pewnością odwdzięczy się Ci spokojny snem i uśmiechem na twarzy.
I nie jest to mało ważny plus – szybko dojdziesz do formy po porodzie. Od drugiego miesiąca możesz stopniowo dodawać nowe pokarmy do diety.
Zaleca się wypróbowanie 1 nowego produktu przez 2 dni, jeśli 3 dnia nie ma nasilenia kolki lub pojawienia się wysypki, można go bezpiecznie podawać dziecku regularnie.
Jeśli pojawi się niewielka wysypka, unikaj tego produktu, który ją powoduje. Za około miesiąc lub półtora możesz spróbować ponownie. Najważniejsze, żeby się nie spieszyć.
Pamiętaj, że karmienie piersią to najlepsze, co możesz dać swojemu dziecku.

By admin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *